Anda Diseru Menyertai Jihad Qital Demi Mengembalikan Kerajaan Islam Di Dunia Ini

Anda Diseru Menyertai Jihad Qital Demi Mengembalikan Kerajaan Islam Di Dunia Ini

~ Analisis Graf Kebangkitan Islam~

Get your own Poll! "Siapkanlah untuk memerangi mereka (iaitu untuk memerangi kafir harbi) apa saja kekuatan yang kalian mampu dan dari kuda-kuda yang ditambatkan untuk berperang (iaitu persiapan persenjataan yang hebat)(yang dengan persiapan itu) kalian menggentarkan musuh Allah dan musuh kalian serta orang-orang selain mereka yang tidak kalian ketahui sedangkan Allah mengetahuinya" (Surah al-Anfal ayat 60).
Get your own Poll! "Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu (untuk tidak berperang) hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan yang hati mereka (sangat) ragu-ragu. Oleh itu mereka sentiasa bingung teragak-agak dalam keraguannya. Dan kalaulah mereka mahu keluar (untuk turut berperang), tentulah mereka menyediakan persiapan untuknya; tetapi Allah tidak suka pemergian mereka, lalu dilemahkanNya semangat mereka, dan dikatakan (oleh Syaitan): "Tinggalah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal" " (At-Taubah: 45-46)

Jom Dapatkan Perkembangan Blog Ni!

Selasa, 29 Disember 2009

Mengapa Kita Perlu Cemerlang Dlm Pelajaran?

, Firman Allah "Setelah selesai sembahyang, mk bertebaranlah kamu di muka bumi (utk menjalankan urusan masing2), dan CARILAH APA YG KAMU HAJATI DARI LIMPAH KURNIA ALLAH, serta ingatlah Allah banyak2 (dlm segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)" dalam surah al-jumu'ah

Kalau sekali pandang, kita akn beranggapan bhw cemerlang dlm peperiksaan ini tidaklah penting sgt krn kita fikir ia tidak menyumbang pahala pun kpd kita... Jika kita beranggapan sebegini, kita tidak akn tumpu dlm pelajaran, seterusnya akn ketinggalan drpd kawan2 kita dlm pelajaran.. Kita tidak akn dipandang oleh org lain.. Kita akn jadi umat yg mundur.. Org kafir akn terus menguasai teknologi sdg kan kita semakin jauh ketinggalan.. Tidak salah pun disisi Islam jika kita berusaha utk berjaya dlm kehidupan dunia asalkan kita tak lupa berusaha utk berjaya di akhirat. Yg salah ialah kita asyik tumpu untuk berjaya di dunia sehingga mengenepikan urusan akhirat. Klu kita menumpukan urusan dunia disamping itu masih menumpukan urusan akhirat, itu tidak mengapa.. Allah membenarkan kita mencari limpah kurnia Nya di dunia ciptaanNya ini.. Cemerlang dlm peperiksaan itu adalah diantara limpah kurnia Allah..

Yg sebenarnya, selaku umat Islam, kita harus tonjolkan kehebatan dan kemampuan kita kpd dunia. Tambah2 lg pelajar sekolah agama. Biar dunia memandang tinggi dan mulia kpd umat islam, krn mrk juga secara automatik akn memandang mulia kpd Islam. Mulianya imej kita akn sekaligus memuliakan juga imej Islam. Klu kita ni selekeh ja, org akn pandang rendah kat kita sekaligus pandang rendah kat agama kita. Oleh itu, kita perlu sedar bhw dgn mulianya imej umat Islam, ia akn sekali gus memuliakan juga imej Islam. Contohnya, Ada seorg pelajar MMAS yg cemerlang dlm SPM, para wartawan pakat2 interview dia, dia menjadi famous dlm media massa.. Imejnya menjadi mulia, secara tidak langsung imej sekolahnya juga menjadi mulia. Tambah2 lg sekolahnya itu adalah sekolah agama.. Masyarakat dunia akn memandang mulia kpd sekolah agama. Dahulunya, masyarakat memandang lekeh kpd sekolah agama krn mrk menganggap budak sekolah agama tak bleh berjaya dlm kehidupan, mrk fikir budak sekolah agama hanya boleh jd imam di surau.... itu ja... Cuba kita lihat menteri besar kedah, beliau juga pelajar MMAS, dia membuktikan pd dunia yg Islam tidak menghalang umt nya berjaya.

Saya tak kata kita kena cari glamour, tp kita kena jaga dan memuliakan imej kita krn imej kita akn memberi impak kpd imej Islam.. Klu bg naqib/ahli BDK/ahli BADAR, mrk perlu berjaya dlm peperiksaan agar para mad'u tidak memandang lekeh kpd imej Dakwah. Jgn bg depa fikir bhw dakwah punca kita jd ketinggalan. Mrk juga perlu berjaya dlm peperiksaan agar mad'u memandang tinggi kpd pendakwah barulah mrk mahu ikut dakwah kita.. Cuma, semakin tinggi martabat kita di sisi manusia, semakinlah senang terpesong hati kita.. Kita yg asalnya benar2 ikhlas berdakwah, tiba2 berdepan dgn segala mcm penghormatan, kita silap hari bulan boleh tertukar niat dan arah tuju... Mardhotillah tidak menjadi tujuan lg, tp, pujian dan penghormatan manusialah yg menjadi tujuan kita.. Ingat para daie!!!!

Sudah berjuta trilion org dah yg dulunya, di waktu sekolah menengah hebat dgn dakwahnya, namun... setelah berdepan dgn pujian2 org, sanjungan2 org, penghormatan2 org... hatinya mula terpesong sikit demi sedikit.. Akhirnya sekarang, sudah byk dia berubah, x mcm asalnya lg.. Dia semakin hebat dgn pujian2 itu, tp hebat pd luaran nya shj, hebat pd dalamannya sudah hilang.. Ini krn tujuannya bukan lg mardhotillah, tp kehebatan disisi manusia. Jika kita melakukan kerja Islam dgn niat utk keduniaan, jgn harap kita akn terus istiqamah. Sudah ramai yg gugur.. Oleh itu, marilah kita sama2 sentiasa tajdid niat kita(perbetul semula niat kita, agar ikhlas krn ALLAH) pabila berdepan dgn pujian/ sanjungan org suatu hari nanti jika kita berjaya dlm peperiksaan atau berjaya dlm apa2 shj..

"Jagalah dirimu baik-baik, usahakanlah kemuliaannya, kerana engkau dipandang manusia bukan kerana rupa tetapi kesempurnaan budi dan adab -Nabi SAW"

Ingat, kita perlu ambil berat tentang kecemerlanagn kita dlm peperiksaan. Keputusan peperiksaan yg cemerlang akn memuliakan imej kita sekaligus Imej Islam. Ibubapa kita pula sentiasa mengharapkan agar anak2 nya berjaya dlm kehidupan, ibubapa sgt sedih melihat anak2 mrk ketinggalan drpd anak2 org lain. Byk pengorbanan yg dilakukan oleh mrk semata2 krn mrk mau melihat kita berjaya, x kan kita sanggup menghampakan segala cita2 mrk itu. Kita mesti balas jasa mrk dgn menghadiahkan keputusan peperiksaan yg cemerlang kpd mrk. Bayangkan betapa bangga dan bahagianya ibubapa kita ketika melihat kita berjaya krn apa yg mrk inginkan sudah berhasil. Mrk x harap kita balas jasa mrk dgn duit krn pengorbanan2 mrk lebih mahal drpd duit. Mrk nak kita balas jasa mrk dgn kita menjadi anak yg soleh/solehah. Agar kita dapat membantu dan membahgiakan mrk dlm kehidupan dunia dan akhirat. Jgn kita biarkan mrk fikir agama lah yg menyebabkan kita jd mundur, buktikan kpd mrk bahawa agamalah yg menyebabkan kita berjaya!!!

Berbuat ihsan kpd ibubapa ialah amalan kedua paling terbaik

Skrg, insyaALLAH anda sudah nampak bhw cemerlang dlm peperiksaan itu juga bleh memberi sumbangan kpd saham kita di akhirat nanti.. Oleh itu, tumpulah dlm pelajaran! Target semua subjek A! Jgn main2 lg! Jgn biar imej Islam yg tinggi dipandang rendah krn kita! Jgn kita membiarkan org fikir bhw agama adalah penyebab kita jd mundur! Jgn sempitkan hati ibubapa kita!

Segala2 nya tak mustahil utk kita dapatkan asalkan kita ada kemahuan dan usaha yg tinggi serta doa yg tidak putus2...

Rabu, 16 Disember 2009

Wasiat Buat Insan2 Yg Nak Berjihad

Firman Allah "Dan brg siapa yg berjihad pd jln Kami pasti Kami akn tunjukkan kpd mrk jalan2 Kami, dan sesungguhnya Allah itu bersama2 org yg melakukan kebaikan"

..Hisablah Dirimu..
  1. Adakah kita nak berjihad krn kita bersemangat? jika kita nak berjihad krn semangat, semata2 tunggulah masanya semangat kita pudar dan kita tidak mahu berjihad dah...
  2. Adakah kita berjihad krn kita ada ramai kawan yg nak berjihad? Jika ya, tunggulah masanya kita kehilangan kawan2 yg nak berjihad dan ketika itu kita tak mahu berjihad lagi..
  3. Adakah kita nak berjihad krn siapa yg berjihad akn mendapat kedudukan yg tinggi di sisi manusia? Jika ya, tunggulah masanya org akan mencaci dan memandang hina kpd org2 yg nak berjihad, ketika itu kita tidak mahu lg berjihad..
  4. Adakah kita nak berjihad krn ada org dok support kita? Jika ya, tunggulah masanya tiada siapa yg mahu support kita bahkan dok menjatuhkan kita dan kita pun tak berjihad dah..
  5. Adakah kita nak berjihad krn kita berada dlm suasana jihad? Jika ya, tungulah masanya suasana itu akn berubah dan kita juga akn berubah dan tidak teringin lg utk berjihad dah..
Berjihadlah krn Allah dan krn cintakan Islam! Nescaya Allah menolongmu.. InsyaAllah

Jihad ini yg sebenarnya mampu dilakukan oleh org benar2 beriman.. Jihad menjadi suatu alat utk menguji siapa yg benar2 mantap iman nya.. Dalam jihad terdapat pelbagai uijan.. Ujian dari apa yg kita benci dan ujian dari apa yg kita suka, contohnya seperti pujian.

Firman Alllah dlm surah muhammad "Dan Kami akn mengujimu sehingga Kami tahu siapa yg benar2 berjihad dan siapa yg benar2 sabar.."

Siapa yg ingin berjihad beerti ingin mencari kesusahan yg sementara d dunia. Tp, ganjarannya cukup besar.. "Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian". Balasan bg org2 yg berjihad ialah pahala yg besar, jika mrk berjihad sehingga syahid atau berjihad sehingga tiba ajal, balasan mrk ialah Syurga!

Jika kita takut kita tergolong drpd org2 yg gugur drpd jihad, maka kita perlu menguasai rukun bai'ah. Rukun bai'ah yg pertama ialah al-fahm. Org yg nak berjihad krn ada kefahaman, mengapa dia perlu berjihad, insyaAllah dia tidak akn gugur drpd perjuanagn, selama2 nya.. Jgn kita gantungkan diri kita kpd manusia atau suasana krn manusia dan suasana pasti berubah. Kita perlu bergantung kpd diri kita sendiri dan kpd Allah. Bg org2 nak berjihad krn enam perkara diatas, dia perlu tingkatkan kekuatan dirinya agar dia berupaya utk menempuhi ujian2 jihad.. Ada org yg d zmn sekolah nya dia betul2 alim warak syadid, namun setelah dia berhijrah ke universiti, tiba2 dia berubah... Suasana di universiti sama sekali tidak sama dgn suasana di sekolahnya.. Dia membawa perempuan bukan muhrim menaiki motor dlm universiti itu sambil disaksikan oleh kawan2 nya yg berlajar di sekolah yg sama dgn nya.. Kwn2 nya heran, dulu adia lim bukan main, tp la ni dah jd apa dah... Jika kita jd baik krn suasana, kita pasti jd jahat krn suasana.. Tp jika kita jd baik krn kita faham kenapa kita perlu jd baik, dan kita juga ikhlas jd baik, insyaAllah.. kita mampu terus istiqamah. Ketika itu, barulah kita jd hamba Allah, klu tidak hamba suasana..

Dalam usaha kita utk mencapai Mardhotillah, kita akn jatuh beribu-ribu kali. Kita perlu bangkit setiap kali jatuh.. Bangkitlah dgn mendampingi para ulama dan meminta tunjuk ajar drpd mrk. Atau dgn melakukan apa2 shj yg kita fikir sesuai dgn kita. Doa itu senjata bg org yg beriman. Mohonlah kpd Allah dan mengadulah kpd Dia tntg kelemahan diri kita pabila berdepan dgn ujian2 Nya. Doalah kpd Nya agar kita mampu istiqamah. Tp, mcm mana doa kita nak maqbul sdg kan kita berdoa dlm kelalaian? Jagalah diri sekuat mungkin! Jgn biarkan kita jatuh, krn sekali jatuh, payah nak bangkit semula. Contohnya, kita sdg memanjat bukit yg tinggi, tengah2 panjat tiba2 jatuh, bila jatuh kita terpaksa memulakan semula pendakian kita.. Jgn terpengaruh dgn suasana yg buruk.

Firman Allah "Janganlah kamu ikuti sesuatu yg kamu tiada pengetahuan tentangnya"

Jgn menyesal sesudah memilih jalan ini krn walaupun byk kesusahan, tp inilah jalan para Anbiya, Shiddiqin, Syuhada dan Sholihin. Sepertimana kita berdoa "Ihdinash shirothol mustaqim, shirothol lazina an'amta 'alaihim (Anbiya, Shiddiqin, Syuhada, Sholihin)"......... maksudnya "Tunjukkanlah kami jalan yg lurus, iaitu jalan yg Engkau beri ni'mat kpd mrk (Jalan Para Nabi2, Org2 Yg benar2 mantap iman, Org2 yg mati syahid, Org2 yg Sholeh)"

Jika kita terpilih utk berada di jalan ini, kita perlu rasa terharu dan bangga krn apa yg kita nanti2kan sudah pun dapat. Ada org yg menangis ketika dia terpilih menjadi salah seorg drpd org2 yg berjihad, org lain hairan kpd nya apabila melihat dia menangis, ada yg ingat dia ni takut utk berjihad. Namun.. Dia menangis krn terharu.. Dia ingin berjihad dan Allah sudah pun membuka jalan kpd nya.. Jalan sudah pun Allah tunjukkan kpd nya, cuma adakah dia akn terus istiqamah dlm perjalanan nya di jalan itu????? Samalah kita perhati dan lihat.. :-)

Rukun bai'ah ialah seperti yg digariskan oleh Imam Hassan Al-Bana>> Faham, Ikhlas, Baramal, Berjihad, Berkorban, Taat, Tetap (tsabat) , Tegas, Ukhwah, Siqqah (kepercayaan mad'u tntg KEIKHLASAN daie)

Org yg belum faham mengapa dia patut berjihad, sudah pasti tidak ikhlas berjihad. Oleh itu, kefahaman itu amatlah penting bg seseorg mujahid. Slps dia faham barulah timbul keihklasan dlm dirinya. Stlh timbul keikhlasan, barulah dia beramal, dia beramal dgn sungguh2 (Jihad), dalam beramal dgn sungguh2 itu dia sanggup korban apa2 shj asalkan berjaya (Tadhhiah). Begitulah seterusnya dan seterusnya..

Apa gunanya kita berjihad utk mendapatkan kemuliaan krn jihad kita menjadi sia2., tidak dpt pahala.. Bahkan Allah tidak menolong kita pun dlm berjihad.. Sebagai contoh, ada seorg daie yg rajin berdakwah namun niat di hatinya adalah supaya org menghormatinya, akhirnya segala dakwahnya tidak terlekat pun di hati mad'u2 nya.. Bg siapa yg ingin berjihad, teruskan dan lakukanlah yg terbaik utk mencapai cita2 mulia anda itu. Jgn biarkan manusia dan suasana menjadi penyebab anda tidak teringin lg berjihad suatu hari nanti...

Ketika kau sdg berjihad... Usah kau harapkan sebarang pujian dan kata2 penghargaan dari sesiapa pun melainkan dari Allah dan Nabi yg tlh termaktub dlm Quran dan Hadis. Jgn kau harap siapa pun melihat segala kerja2 dan pengorbanan kau lakukan melainkan malaikat2. Jgn kau harap apa2 balasan pun di atas segala kesusahan2 yg kau tempuhi melainkan balasan mati syahid dan pahala. Jadilah Pejuang Agama Allah, bkn pejuang kepentingan diri. Segala yg ana tulis ini yg sebenarnya bkn utk mengkritik mana2 insan pun, tp disebabkan rasa tanggungjawab utk melihat insan2 ini berjaya mencapai apa yg mrk nak itu. La tansa ni fi du'aikum :-)

Rabu, 9 Disember 2009

Malaysia Akan Diserang!!!

AMARIKOS menyatakan Malaysia sarang pengganas.. ada pejuang Hizbullah terlepas ke malaysia …lalu menghantar Kapal Pengangkut Pesawatnya (CARRIER) di Selat Melaka dan di Laut China Selatan. Menghantar kapal selam nuklearnya dgn muatan peluru berpandu membawa armada tentera untuk menyerang malaysia …

AMARIKOS menyuruh negara berhampiran dengan Malaysia yang merupakan sekutu rapatnya SINGOFURO di selatan, TAHAILAND di Utara dan PILLIPINNOS di Timur menenyerang Malaysia dengan alasan memburu pengganas al-Qaeda atau Hizbullah sama seperti alasan Israel menyerang Lubnan.

Walaupun Malaysia cakap Malaysia negara bebas pengganas tentera Kuffar tetap menyerang malaysia jugak sama seperti mereka menyerang Iraq kerana mereka dakwa Iraq ada senjata pemusnah, Afghanistan ada Pengganas Taliban, Lubnan ada Pengganas Hibullah dan Malaysia ada Pengganas Jemaah Islamiah.

Malaysia tetap mempertahankan Malaysia ini tidak ada pengganas tetapi suara kita tidak dihiraukan sama seperti mereka tidak hiraukan Afghanistan , Iraq dan Lubnan.

Sebelum tiba saat MALAYSIA DISERANG ini Perdana Menteri kita… YB Wakil Rakyat… Parlimen dan ADUN… Tauke-tauke Cina yang kaya… semua cabut lari ke keluar negara dengan jet dan pesawat peribadi masing-masing. Mereka ada duit untuk cari perlindungan di luar negara.

Tinggallah rakyat Melayu Islam yang miskin hina ini di negara sendiri, menunggu masa untuk diserang oleh tentera Kuffar AMARIKOS dan sekutunya. Barulah rakyat tahu bahawa pemimpin Melayu dan tauke cina yang dijadikan pepimpin sebelum ini tidak sama seperti Khalifah Umar Al-Khattab… Khalifah Ali Abi Thalib… Khalifah Khalid Al-Walid… Khalifah Salahuddin Al-Ayubbi… yang sanggup berada dibarisan hadapan berdepan musuh-musuh Islam.

SAAT Peperangan bermula….

Tempat yang mula-mula sekali dibom adalah Putrajaya, diikuti negeri-negeri lain. AMARIKOS dan Sekutunya mengebom…melancar peluru berpandu… membedil…menembak Rakyat Malaysia…mereka membunuh Orang tua… perempuan dan Anak-anak kecil orang melayu islam kita…sama seperti Yahudi menembak dan membunuh rakyat Lubnan yang tak berdosa!!!
AMARIKOS dan sekutunya menyerang MALAYSIA secara besar-besaran.. Apabila selesai pesawat pejuang di Selat Melaka mengebom Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kuala Lumpur . Datang lagi pesawat musuh silih berganti…..

Apabila selesai pesawat pejuang di laut China Selatan mengebom Kelantan, Terengganu, Pahang….datang lagi pesawat musuh silih berganti….
Johor pula dibedil dengan peluru berpandu jarak sederhana SINGOFURO… diserang dengan jet-jet pejuang SINGOFURO yang sentiasa melalui ruang udaranya… menghujani bom-bom dan roket…kemudian Johor dan negeri sembilan dapat ditawan tentera musuh.

War

Anda di berada di Kedah….Pasukan Darat tentera Bersekutu mara dari bahagian Utara…tentera bersekutu semakin dekat dengan rumah anda… menentang pintu rumah anda….anda bersama dengan Isteri yang sarat mengandung dan 3 orang anak ketakutan dalam rumah…

Tentera bersekutu memperkosa anak perempuan yang berusia 12 tahun anda depan mata anda…sebagaimana tentera Sebia memperkosa umat Islam Bosnia …muncung senapang ditujukan di kepala anda…
Anak perempuan kesayangan anda yang anda bawak masa jamuan Raya 2006…diajukan muncung senapang…

DAMMMMMM…anak kesayangan anda mati ditembak oleh tentera bersekutu…
Sebelum ini anda melihat anak umat islam Lubnan, Palestin mati ditembak.. anda tidak mempunyai perasaan apa-apa… sekarang berlaku kepada diri sendiri… baru tahu perasaan sedih anak mati ditembak di depan mata…..

Anda menangis ketakutan….

Tentera bersekutu merampas Isteri anda yang sarat mengandung, dibawa menaiki trak…untuk dijadikan habuan tentera dalam kem. Anda dipukul separuh mati oleh tentera bersekutu meninggalkan anda patah riuk berlumuran darah. Anda sangka anda sudah mati….tetapi umur anda masih panjang….anda masih hidup…anda merangkak menuju ke hutan berhampiran disebuah bukit untuk menyembunyikan diri….

Anda mengalirkan air mata… INGAT AKAN ALLAH….

Ujian peperangan berlaku didepan mata anda sekarang. Anda sebelum ini tidak pernah terlintas dengan peperangan. Kita sering disogokkan negara kita aman, tiada peperangan, tiada pertumpahan darah tiba-tiba hari ini diuji berlaku peperangan.

Pemimpin tersebut yang menyatakan negara kita aman cabut menghilangkan diri. Anda sudah tiada siapa lagi didunia ini….
Anak perempuan diperkosa dan dibunuh didepan mata…
Anak kecil ditembak didepan mata…
Isteri dirampas untuk diperkosa…. didepan mata!!!!
kawan-kawan…sahabat taulan… ramai yang terkorban..
dan tidak kurang juga yang cedera parahh..

Dipuncak bukit anda melihat kampung halaman anda terbakar. Mayat orang melayu Islam bergelimpangan mati terutama golongan orang tua dan kanak-kanak yang tidak sempat melarikan diri…mereka tidak bernasib baik seperti anda…

Diatas bukit itu juga…anda melihat beribu-ribu Tentera bersekutu berkumpul untuk membunuh dan menembak saki-baki orang melayu Islam yang masih selamat… mengerledah setiap ruang yang ada untuk memburu Al-Qaeda, Hizbullah atau Jemaah Islamiah… tetapi umat Islam lain yang jadi mangsa…
Sementara menunggu sakaratul maut menjemput anda apabila anda tersua dengan Tentera bersekutu nanti….

Apa yang anda Harapkan pada masa itu????

Tiada perkara lain yang anda harapkan kecuali…
BANTUAN ALLAH….
BANTUAN TENTERA UNTUK MEMBELA AGAMA ALLAH…

ANDA MENGHARAPKAN UMAT ISLAM DARI NEGARA LAIN MEMBERI BANTUAN KETENTERAAN KEPADA MALAYSIA … ANDA MENGHARAPKAN SAUDARA SEAGAMA DENGAN ANDA MELINDUNGI ANDA DARIPADA SERANGAN TENTERA KUFFAR!!!! ANDA MENGHARAPKAN BANTUAN TENTERA JIHAD FI SABILILLAH DARIPADA INDONESIA, SELATAN THAILAND, BANGLADESH, PAKISTAN,DAN NEGARA OIC YANG LAINNNNNN…..BAGI MELAWAN TENTERA PENCEROBOH BUMI MALAYSIA INI……

Tetapi tunggu punya tunggu…. bantuan ketenteraan tidak kunjung tiba…

ANDA TERDENGAR UCAPAN DARIPADA PEMIMPIN DUNIA ISLAM YANG LAIN menyatakan:

“Kami Negara-Negara Islam Mengutuk tentera PENCEROBOH menyerang Malaysia ” (Presiden Burkina Faso, Pengerusi OIC yang baru)

“Kami akan menghantar 10 000 Tentera pengaman ke MALAYSIA selepas tamat perang nanti…setelah habis kawasan Malaysia dibom oleh tentera bersekutu”(Presiden NAM )

“Alhamdulillah… Negara kita Indonesia aman damai berbanding dengan negara Malaysia yang dilanda peperangan…Kita semua patut bersyukur… kita dapat menyambut hari raya aidilfitri dan deepavali dalam suasana yang aman harmoni”, Presiden Indonesia- Negara Umat Islam paling ramai. (Pemimpin Malaysia selalu sebut camni)

“Tak apa… selepas peperangan tamat… Kami akan menghantar para pendakwah ke Malaysia untuk mendidik rakyat Malaysia ” Wakil Penduduk Islam Selatan Thailand )

“Kami akan menghantar bekalan makanan dan ubatan kepada Penduduk Islam Malaysia yang dilanda peperangan” Pemimpin Arab Saudi)..bagi komen dan pendapat…

APA PERASAAN ANDA APABILA MENDENGAR UCAPAN PEMIMPIN-PEMIMPIN ISLAM SEPERTI DIATAS DIKALA ANDA MEMERLUKAN BANTUAN KETENTERAAN DARIPADA MEREKA??

fikir-fikirkan…
.
Inilah Video Pertama Yg Ana Hasilkan, Pakai Kompter Asrama..
Saja belajar buat Video...
Nantikan Video Kedua.. InsyaAllah Lebih Mantap!!!

Selasa, 8 Disember 2009

Siap Sediakan 4 Jenis Kekuatan Ini.

Dalam surah al-anfal, Allah berfirman "Dan siapkanlah utk mrk (musuh2 Islam) apa2 shj yg kamu mampu drpd segi KEKUATAN dan drpd kuda perang, kamu menakutkan mrk dgn dgn nya (kekuatan2) musuh2 Allah dan musuh2 mu dan yg selain drpd mrk yg kamu tak tahu, tp Allah mengetahui mrk" dlm ayt 60.
Dari ayt ini, dpt kita tahu bhw Allah menggalakkan kita mempersiapkan segala kekuatan yg kita mampu utk berdepan dgn segala macam serangan musuh2 Islam.................................................... Antara kekuatan yg perlu kita siapkan yg pertama dan utama ialah kekuatan rohani, yg kedua ialah kekuatan fizikal, yg ketiga ialah kekuatan akal, yg keempat ialah kekuatan material. Mengapa saya katakan kekuatan rohani yg utama? Cuba kita lihat dlm perang Badar, Umat Islam cukup sikit bilangannya, dari segi pemikiran adalah tidak logik kalau umat Islam yg menang. Walaupun bilangan dan persenjataan mrk lemah, namun kekuatan rohani yg ada dlm diri mrk cukup kuat. Peperanagn itu juga berlaku dlm bulan ramadhan, bulan yg mana umat Islam paling kuat berqiamullail dan beramal ibadah, bulan yg mana rohani umat Islam menjadi cukup kuat.......Mrk menang adalah disebabkan kekuatan rohani dlm diri mrk... Kekuatan rohani dapat mengalahkan kekuatn2 yg lain.

Itu zaman Nabi, cuba kita lihat pd zaman skrg.. Bagaimana mujahidin afghanistan, muajhidin iraq dan mujahidin palestin dapat mengajar musuh2 mrk.. Cuba kita bandingkan kekuatan persenjataan mujahidin dgn kekuatan persenjataan musuh2 mrk.... Sikit pun tak seimbang! Tapi, disebabkan kekuatan rohani dan kekuatan2 yg lain, mrk berjaya mengajar musuh2 mrk sehingga musuh2 mrk yg asalnya memandang rendah kpd kemampuan mrk menjadi takut kpd mrk dan akur dgn kemampuan mrk.. Byk bukti2 yg kita boleh ambil drpd musuh2 mrk sendiri yg menggambarkan betapa takutnya mrk kpd mujahidin. Dgn ada nya kekuatan rohani, seorg mujahid itu tidak mempunyai perasaan malas berjihad, atau perasaan takut, atau perasaan cinta dunia yg akn menghalangnya drpd berjihad.

Tidak dinafikan bhw kekuatan fizikal juga penting. Kalau kita berani, kuat semangat, tak tahu mengalah tp tak mampu nak berjuang macam mana... Dgn adanya kekuatan fizikal, kita mampu melakukan apa2 dgn mudah. "Mukmin yg kuat lebih dicintai oleh Allah drpd mukmin yg lemah". Namun, kekuatan fizikal jd tak bermakna klu kita x dak kekuatan rohani. Contohnya, kita mempunyai tubuh badan yg cukup kuat, klu ada 20 org laki taboh kita pun kita boleh lawan, yg lemahnya.. bila ada seorg pompuan saja senyum kat kita, tiba2 trus kita jd angau plak kat pompuan tu...

Tapi, kalau tubuh badan kita kuat, iman kita pun mantap, tapi tak cerdik, kekuatan tubuh badan kita kadang2 disalah gunakan. Klu tak cerdik, kita mudah tertipu dgn tipu daya org lain. Dgn adanya akal yg tajam, kita mampu fikirkan stratergi. Kita akn jd lebih matang. Pemikiran amat penting, kalau kita nak berjaya, kena merancang, kalau nak merancang, kena berfikir....

Kekuatan yg keempat ialah kekuatan material. Material bermaksud peralatan. Sebagai contoh, kalau nak berperang dgn yahudi, kita kena ada senapang ka.. roket ka.. Hamas cukup beramal dgn ayat quran diatas, mrk menyiapkan beratus2 roket sebagai persiapan utk menghadapi yahudi. Satu lirik dlm nasyid hamas... "Wa a'iddush shorukha a'iddu" bermaksud"Dan persiapkan sediakanlah roket. Siapa sediakanlah!" Kalau nak dgr, carilah dlm youtube, taip qassam clip.

Saya menghuraikan kekuatan2 ini dari perspektif peperangan, pandai2 lah anda mengaitkanya dgn keadaan kehidupan anda... Bg pelajar, kalau nak bina kekuatan rohani, mungkin anda boleh byk2 buat qiamullail dan amalan2 ibadah yg lain, dekatkan hati dgn Pencipta dan kitab NYa. Selain itu, kena selalu bermujahadah.. Mujahadah ni x payah sangat pun, dia payah waktu awal2 saja.. Tp klu dah lama2 jd senang.. Mujahadah ni lebih kugr mcm pumping la.. Kalau nak bina kekuatan fizikal, boleh pumping sehari 100 kali, bersukan dan sebagainyalah... Kalau nak bina kekuatan akal, kena rajin belajar, rajin berjalan utk luaskan pandangan, rajin berfikir dan sbg nya.. Kalau nak bina kekuatan material, ikutlah utk apa material itu digunakan.. Contohnya kalau nak belajar, kena adalah material sperti duit, buku, pen, baju, seluar, dll. Kalau nak berdakwah kena ada material seperti baju yg kemas, akhlak yg mulia, keramahan, ilmu dll... Pandai2 lah anda kaitkan kekuatan2 ini dgn kehidupan anda. Anda lebih arif tentang kehidupan anda...

-Carilah kekuatan rohani, fizikal, akal, dan material-
Tentera Israel dan Amerika hanya berani dgn umat Islam yg tidak bersenjata seperti umat Islam di Palestin, tp dgn pejuang2 Islam sepeti Hamas dan Hizbullah, mrk sangat takut, lihatlah bagaimana mrk diajar oleh pejuang2 Islam ini dlm video2 jihad.
Jadilah seorang yg rahib di malam hari, dan seorang jundi di siang hari
Jgn sia2kan kehidupan yg dipinjamkan ini, gunakan ia dgn sebaik mungkin, iaitu dgn menjadikan hidup dan mati kita hanya utk memperjuangkan Islam
InsyaAllah.. segala kesukaran yg ditempuhi dlm perjuangan akn dibalas dgn mati syahid

Ni Video Latihan Hamas.. Gila2 Punya Power La Depa Ni!!!
Tengok! Jgn Tak Tengok!

Sabtu, 5 Disember 2009

Jika Anda Berjuang, Bermakna Anda Tidak Keseorangan

"Akan sentiasa ada sekelompok dari umat ku yg memperjuangkan kebenaran, mereka tidak dapat dimudaharatkan oleh org2 yg menghina dan menyalahkan mereka sampai datang keputusan Allah (hari qiamat)" (H.R. Muslim)

(Gambar wakil Hamas bersama Ustaz Azizan)
Dari hadis ini, dapatlah kita ketahui bahawa setiapa masa dan zaman, mesti akn ada org2 yg memperjuangkan Islam. Benarkah hadis ini? ya. Memang benar, anda seolah2 merasakan anda keseorangan dalam perjuangan krn anda belum berhijrah ke tempat lain.. Saya bg contoh dari perspektif pergerakan Islam, contohnya seperti di Malaysia, pergerakan Islam yg paling terulung dlm perjuangan Islam nya ialah PAS. Pas tidak keseorangan dlm perjuangan nya.. Di Palestin juga ada pergerakan yg memperjuangkan Islam iaitu Hamas. Begitu juga dgn di Pakistan, gerakan yg memperjuangkan Islam di sana ialah Jamiat Islam. Kalau di Lubnan pula Hizbullah. Kalau di Filipina MILF.... Maknanya, PAS tidak berjuang sendirian, masih byk pergerakan Islam yg sdg berjuang.. Yg membezakan hanyalah tempat dan mungkin cara perjuangan nya. Ada yg sudah sampai tahap Jihad Qital contoh nya seperti di Palestin dan Filipina. Ada yg berjuang dlm Jihad Siasah, dan sebagainya..

Contoh yg lebih hampir dgn kita ialah kita (khusunya pelajar) sedang berdakwah dlm masyarakat sekolah kita, dlm perjuangan dakwah itu banyak manusia2 yg ingin menjatuhkan kita, kita pun terpaksa berdepan dgn pelbagai kutukan dan ancaman org. Kawan2 pula apabila melihat kita dikutuk, mrk tidak berani utk menyebelahi kita, nafsi nafsi... Ketika itu, kita rasa seolah kita ini keseoranagn dlm perjuangan, kita rasa serik utk berjuang.

Contoh yg lain pula bg org yg sedang berjihad dgn nafsu. Misalnya, kita mengaji halal haram, serta hukum hakam, tiba2 terpaksa brgaul dgn sekelompok manusia yg tidak mengambil endah tentang halal haram dan huhum hakam. Sembahyang atau tidak , mereka tiada kisah.. minum arak ka berjudi ka, mereka tiada kisah... Maksiat dilakukan dgn slamber sahaja depan org tanpa rasa bersalah.. Di waktu ini, jika kita melakukan dosa, tiada siapa akn menegur kita...ketika itu kita teruji.. kita teruji dgn suasana.... Kalau kita sayangkan diri kita drpd dijilat api neraka, terpaksa melakukan "mujahadah nafsu" utk mempertahankan iman kita drpd rosak krn suasana. Cuba bayangkan, betapa payah nya berjuang ketika itu, semua org bagaikan musuh kita. Kita rasa tersiksa menjaga diri.

Tp, apabila kita keluar dari tempat kita, seperti kita berkawan dgn pelajar sekolah lain, kita akn dapati masih ramai kawan2 kita di tempat lain juga sedang berjuang dan mrk juga mengalami pelbagai kesukaran dlm perjuangan mrk..

Ada sesetengah da'ie merasa beban dan keseorangan dlm perjuangan.. SEDARlah bhw apabila kamu berjuang, bermakna kamu tidak keseorangan krn masih ramai org 2 yg sedang berjuang, dan kamu pula tergolong drpd org2 yg berjuang. Ingatlah pesan Sayyid Qutb "Kita bukan org yg memulakn perjuangan tp org yg menyambung perjuanagn yg dimulakan oleh para Nabi." Ini bermakna bukan kita seorang sahaja yg sedang merasai kesusahan perjuangan tapi sudah banyak org2 yg tlh merasai kesusahan perjuangan dan mrk tlh pun mendapat sebaik2 balasan diatas kesusahan itu iaitu mati syahid. Jgn lupa, hayati juga ayt quran ini, "Dan berjihadlah kamu pd jalan Allah dgn jihad yg sebenar2 nya, krn Dia tlh memilih kamu (utk berjihad), dan Dia tidak menjadikan kepayahan kpd mu dlm urusan agama" 78 al-hajj

Apabila kita ditimpa kesusahn, kita perlu bersyukur krn itu tandanya Allah sayangkan kita. Ada kata2 "Apabila Allah sayangkan hambanya, Dia akn menguji hambaNya, jika hamba Nya redho dan sabar, Dia memilih hambaNya itu"

Jumaat, 4 Disember 2009

Sejarah Hidup Asy-Syahid Imam Hassan Al-Banna

Hassan Al Banna

Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama dan jasa yang ditaburkan. Inilah yang dapat diperkatakan mengenai keperibadian tokoh pada kali ini iaitu As Syahid Imam hassan Al Banna. Walaupun telah 54 tahun Almarhum meninggalkan kita semua, namun perjuangan dan kegigihannya dalam menegakkan kembali Islam di bumi Mesir tetap kukuh bersemadi dalarn hati sanubari masyarakat Islam hingga ke hari ini.

Tanggal 12 Februari 1949 meninggalkan sejarah hitam dan pilu bagi masyarakat Islam khususnya pejuang-pejuang agama. Pada tarikh itu dunia Islam kehilangan seorang ulama dan mujahid yang menjadi pelopor dalam mengembalikan kegemilangan Islam ke kemuncaknya. Pemergiannya yang tidak diduga merupakan suatu pembunuhan kejam hasil konspirasi musuh-musuh Islam yang berselindung di sebalik Raja Farok, pemerintah Mesir pada ketika itu.

Imam Hassan Al Banna telah dilahirkan pada Oktober 1906 di desa al Mahmudiya yang terletak di daerah al Bahriyyah, Iskandariah, Mesir. Beliau berasal dari sebuah keluarga Ulama yang dihormati dan terkenal kerana begitu kuat mentaati ajaran dan nilai-nilai Islam. Mujahid Islam ini dibesarkan dalam suasana keluarga yang merendah diri dan hidup dalam keadaan yaug serba sederhana.

Hassan al Banna merupakani anak sulung daripada lima beradik. Ayahnya, Syeikh Ahmad ibn Abd al Rahman al-Banna. adalah seorang ulama, imam, guru dan pengarang beberapa buah kitab hadis dan fikah perundangan Islam, yang berkelulusan dari Universiti Al Azhar Mesir. Beliau dikenali sebagai seorang yang bersopan santun, pemurah, merendah diri dan tingkah laku yang menarik. Namun beliau hanya bekerja sebagai pembaik jam di desa al Mahmudiya untuk menyara keluarganya. Masa yang selebihnya digunakann untuk mengkaji, menyelidik dan mengajar ilmu-ilmu agama seperti tafsir al Quran dan hadis kepada penduduk tempatan.



Ayah Hassan Al Banna

Sebagai seorang ulama, Sheikh Ahmed Abd Rahman al Banna mempunyai perpustakaan yang agak besar di rumahnya. Beliau menghabiskan sebahagian masanya mempelajari Sunnah Rasulullah dan membincangkannya dengan rakan-rakan di kedai dan di rumah. Hassan al-Banna juga sering menghadiri dan mengambil bahagian dalarn perbincangan tersebut. Pertemuan ini memberi kesan yang mendalam kepada pemikiran, wawasan dan yang penting perwatakannya. Ketokohan, keilmuan dan keperibadian Syeikh Ahmad al Banna diwarisi oleh Hassan al Banna.

Sifat kepimpinan Hassan al Banna terserlah sejak beliau masih di sekolah rendah. Beliau menjadi pernimpin Badan Latihan Akhlak dan Jemaah al-Suluka al-akhlaqi yang dikelolakan oleh gurunya di sekolah. Pada peringkat ini beliau telah menghadiri majlis-majlis zikir yang diadakan oleh sebuah pertubuhan sufi, al-lkhwan al- Hasafiyah. Melalui pertubuhan ini beliau berkenalan dengan Ahmad al-Sakri yang kemudiannya memainkan peranan penting dalarn penubuhan Ikhwam Muslimin

Keluarga Hassan Al- Banna begitu tegas dalam mendidik anak-anak berdasarkan ajaran Islam. Hal ini menyebabkan beliau telah menghafaz Quran dalam usia yang begitu muda dan telah memasuki Pusat Latihan Perguruan. Selepas tiga tahun di sana beliau mendapat tempat pertama dalam peperiksaan akhir. Beliau telah memasuki Darul Ulum di Kaherah pada awal usia 16 tahun kerana kebijaksanaan dan ilmu pengetahuannya yang luas.

Semasa di Kaherah, Hassan al Banna terdedah dengan pergolakan parti politik dan aliran-aliran menentang Islam yang dicetuskan oleh gerakan Kamal Ataturk. Parti-parti politik, kumpulan-kumpulan sasterawan dan pertubuhan-pertubuhan sosial sekular kebanyakannya bertujuan melemahkan pengaruh Islam. Beliau kemudian menganggotai pertubuhan Jamaitul Makram a;-Akhlaq yang giat mengadakan ceramah-ceramah Islam. Melalui pertubuhan ini, Hassan al-Banna dan rakan-rakannya menjalankan dakwah ke serata pelosok tempat, di kedai-kedai kopi dan tempat perhimpunan orang ramai.

Pada peringkat inilah beliau bertemu dan mengadakan hubungan dengan tokoh-tokoh Islam terkenal seperti Muhibbuddin al-Khatib, Muhammad Rashid Reda, Farid Wajdi dan lain-lain..


Menubuhkan lkhwan Muslim

Pada Mac 1928, dalam usia 23 tahun, Hassan al-Banna beserta adik dan lima orang sahabatnya berkumpul di rumahnya dan bersumpah untuk hidup dan mati kerana Islam. Di rumah itu jemaah Ikhwan Muslimin telah ditubuhkan. Pada ketika itu beliau baru mendapat ijazah dari Darul Ulum serta berkhidmat sebagai guru bahasa Arab di salah sebuah sekolah di bandar Ismailiyah.

Ketika ditanya mengapa beliau melibatkan diri dalam kerja kerja dakwah, Hassan al Banna dengan tegas menjawab, ia hanya Allah yang tahu berapa malam kita menghabiskan masa untuk memikirkan masalah Ummah, pada peringkat mana mereka telah melaluinya dan kesakitan dan keperitan yang telah mereka lalui. Dan kita merenung sumpahan yang dikenakan atas kesakitan yang dilalui oleh Ummah. Kesukaran dan kepahitan yang dilalui oleh mereka mungkin berakhir dengan munajat dari kita sernua.

Setelah berkhidmat selarna 19 (tahun dalam bidang perguruan, beliau meletakkan jawatan pada tahun 1946 untuk menyusun kegiatan dakwah yang berkesan dalam masyarakat di bandar. Pengalaman ahli jemaah yang dikumpulkan sekian lama menjadikan Ikhwan Muslimin sebuah gerakan yang berpengaruh.

Di dalam buku "Letter To A Muslim Student" (FOSIS,1995) kedinamikan Ikhwan Muslimin dijelaskan: Pencapaian Hassan al Banna yang paling membanggakan ialah kernampuannya membangunkan organisasi yang canggih dan berjaya menterjemahkan wawasannya dalam kehidupan sebenar. Ikhwan bukan sekadar pertubuhan yang berasaskan sosial, politik atau kumpulan agarria tetapi lebih dari itu.

Menurut Dr. Muhammad Karnal khalifah, Pensyarah di Universiti Cairo melalui mukadimah buku Ikhwan Muslimin dan Masyarakat Mesir, kemunculan Hassan Al Banna yang mendapat inspirasi dari Jamaluddin Al Afghani dan Muhammad Abduh, serta menjalani aliran rakyat melahirkan golongan mukmin yang sebenar-benarnya melalui pengajian dan pembelajaran untuk menyebarkan akidah yang sahih, kefahaman yang betul dan menyeluruh tentang Islam dan sistemnya. Beliau berjuang bersungguh-sungguh untuk mencapai cita-cita tersebut. Usaha beliau ini amat dikagumi masyarakat Mesir sehingga Islam kembali kepada kedudukan yang sewajarnya dalam masyarakat.



Dalam usia yang muda, Hassan al-Banna dikagumi kerana penyampaiannya yang jelas dan terang apabila menyampaikan khutbah di masjid. Beliau dapat meyakinkan para pendengar dengan kebenaran yang dibawa, matlamat dan keikhlasannya. Beliau mampu meyakinkan golongan intelektual dan orang biasa.


Berdasarkan kepimpinannya, Hassan al Banna adalah pemimpin yang bijak mengatur organisasi. Ikhwan Muslimin disusun dalam tiga peringkat iaitu memperkenalkan Ikhwan dan menyebarkan dakwah asas melalui ceramah serta kegiatan kebajikan. Kemudian membentuk keperibadian anggota agar bersedia menjalani jihad, seterusnya melaksanakan cita cita perjuangan dengan tegas.

lkhwan Muslimin berjaya menjadi sebuah gerakan yang menggegarkan Mesir terutama selepas Perang Dunia Kedua apabila pertubuhan ini turut bertanding dalam perebutan kuasa politik. Para penentangnya menyifatkan Ikhwan Muslimin sebagai negara di dalam negara. Sehingga tahun 1934, Ikhwan telah menubuhkan lebih 50 cawangannya di Mesir. Pertubuhan ini telah menubuhkan beberapa buah sekolah, masjid dan kilang. Pada penghujung Perang Dunia Kedua, lkhwan mempunyai lebih setengah juta pekerja yang aktif dan setengah juta penyokong (sesetengah sumber menyebut sekitar 3 juta). Lebih 3000 cawangan kesernuanya telah wujud di Mesir dan 50 di Sudan dihasil-kerja Ikhwan yang melangkaui batas negara.

Dalam satu jawapan yang diberikan oleh wartawan barat terhadap dirinya yang bertanyakan siapakah dia, Hassan Al Banna menjawab, saya adalah pelancong yang mencari kebenaran, dan insan yang mencari erti kemanusiaan di kalangan manusia, dan warganegara yang inginkan kemuliaan, kebebasan, kestabilan, hidup yang baik untuk negara dan berjuang untuk menaikkan Islam.

Malah, kerajaan British telah menjemput Hassan al Banna ke kedutaan mereka untuk minum teh. Beliau dipuji kerana perwatakannya yang baik, kerja-kerja kebajikannya untuk membantu anak-anak yatim dan janda. Malah pegawai atasan British menjelaskan bahawa dunia sangat fragile dan Mesir perlu dibangunkan sebagai negara yang moden dan makmur.


Pengharaman Ikhwan Muslimin dan Pembunuhan Hassan AI-Banna

Pengaruh Ikhwan Muslimin yang kuat amat dikhuatiri oleh Kerajaan Mesir di bawah Noqrashi Pasha dari Parti al-Safdi. Pada 8 November 1948 Beliau telah mengharamkan Ikhwan Muslimin atas tuduhan merancang satu pemberontakan untuk menjatuhkan kerajaan. Sumbangan Ikhwan Muslimin menghantar beribu ribu orang pejuang dalam perang menghadapi Israel seolah olah dinafikan. Kesemua cawangannya yang berjumlah lebih 3000 diarahkan supaya dibubarkan. Sekiranya masih beroperasi, mereka akan dikira sebagai pertubuhan haram, pelampau dan pengganas. Unit-unit tentera Mesir dan tentera Ikhwan Muslimin yang berjuang di Palestine dipanggil balik. Berbagai-bagai tuduhan dan fitnah dilemparkan terhadap Ikhwan Muslimin. Anggota-anggotanya ditangkap, dimasukkan ke dalam penjara, di seksa dengan teruk, malah ada yang dibunuh. Apabila seorang wartawan bertanyakan Hassan al-Banna tentang pengharaman itu, beliau menjawab, apabila kata-kata diharamkan, maka tanganlah yang akan menggerakkannya. Begitu mendalam kata katanya.

Tidak lama kemudian Perdana Menteri Mesir telah dibunuh dan Gerakan Ikhwan telah dipersalahkan atas kejadian itu. Pada bulan yang berikutnya harta benda pergerakan itu telah dirampas dan beribu ribu orang beliau telah disumbatkan ke dalam penjara.

Dengan alasan untuk mengendurkan (mengurangkan) ketegangan (konflik) antara Ikhwan Muslimin dan kerajaan, pihak kerajaan menjemput Hassan al-Banna untuk berunding bertempat di Pejabat Jam'iyyah al-Syubban al Muslimin. Sebenarnya jernputan itu hanyalah sebagai helah untuk membunuh beliau.

Pada 12 Februari 1949 jam 5 petang, Hasan al Banna bersama iparnya Abdul Karim Mansur, seorang peguam, suami kepada adik perempuannya berada di pejabat tersebut. Mereka menunggu Menteri Zaki Ali Basya yang dikatakan mewakili kerajaan untuk berunding, tetapi malangnya Zaki Ali Basya tidak kunjung tiba.

Akhirnya setelah selesai menunaikan solat Isyak mereka memanggil teksi untuk pulang. Ketika baru sahaja menaiki teksi yang dipanggil, dua orang yang tidak dikenali menerpa ke arah teksi dan salah seorang daripada mereka terus melepaskan tembakan pistol. Mereka berdua terkena ternbakan itu. Iparnya itu tidak dapat bergerak akibat terkena tembakan tersebut. Walaupun terkena tujuh tembakan, Hasan al-Banna masih mampu berjalan masuk semula ke pejabat Jam'iyyah al Syubban al-Muslimin memanggil ambulans untuk membawa mereka ke hospital.

Setibanya di hospital Qasral 'Aini, mereka dikawal rapi oleh Jeneral Muhammad al-Jazzar dan tidak membenarkan sebarang rawatan diberikan kepada Hasan al Banna. Pada pukul 12.50 tengah malam, Hasan al-Banna menghembuskan nafas yang terakhir akibat tumpahan darah yang banyak.


Pengurusan Jenazah

Pada pukul satu pagi pihak polis menyampaikan berita kematian kepada ayah Hasan al-Banna dengan dua pilihan: Pihak polis akan menghantarkan jenazah ke rumahnya untuk beliau menjalankan urusan pengebumian pada jam sembilan pagi tanpa sebarang perhimpunan, jika tidak menerima tawaran pertama itu, pihak polis sendiri terpaksa membawa jenazah dari hospital ke kubur tanpa beliau melihat jenazah anaknya itu.

Ayah Hasan al Banna menerima pilihan yang pertama. Sebelum fajar menyingsing, jenazah as-Syahid dibawa ke rumahnya di Hilmiah al-Jadid dengan sebuah kereta yang dikawal rapi oleh polis yang lengkap bersenjata. Di sekitar rumahnya juga terdapat polis dan tentera berkawal dengan rapi. Mereka tidak membenarkan sesiapa pun menghampiri kawasan tersebut. Jenazah Almarhum dibawa masuk ke rumahnya secara tidak ada orang yang melihatnya dan tidak ada yang mengetahui masa ketibaannya.

Sheikh Ahmad Abdur Rahman, ayah Hasan al-Banna yang sudah berusia lebih 90 tahun itu dengan penuh kesabaran memandikan dan mengapankan jenazah anaknya yang baru berusia 43 tahun itu seorang diri. Setelah diletakkan ke atas pengusung, beliau memohon pihak polis mencari beberapa orang untuk mengusungnya. Tetapi pihak polis ruenjawab, biarkanlah orang-orang perempuan tolong mengusungnya.

Polis tidak membenarkan sesiapa datang ke rumah tersebut untuk mengucapkan takziah dan tidak dibenarkan membaca al-Quran. Ayah Hasan al-Banna tidak dapat berbuat apa apa lagi. Beliau dengan tiga orang perempuan terpaksa mengusung anaknya itu menuju ke Masjid al-Qaisun untuk disembahyangkan. Pihak polis lebih dahulu telah pergi ke masjid memerintah orang-orang yang ada di situ supaya meninggalkan masjid. Sheikh Abdur Rahman seorang diri menunaikan solat jenazah ke atas anaknya itu. Kemudian mereka meneruskan pengusungannya menuju ke perkuburan untuk disemadikan jenazah Almarhum.

Pada waktu itu usia Hassan Al-Banna baru mencecah 43 tahun. Anak bongsunya telah dilahirkan pada hari yang sama isteri Hassan Al-Barma menamakannya "Esteshhaad" yang bermaksud syahid.

Pembunuhan Hassan al-Banna adalah satu perancangan pihak istana dengan arahan Raja Farouk dan Perdana Menterinya Ibrahim Abdul Hadi. Sebab itulah tidak ada sebarang tindakan ke atas penjenayah dan orang yang terlibat. Kes pembunuhan ini walaupun telah dibawa ke mahkamah beberapa kali, tetapi telah ditangguhkan. Pertama kali dibawa pada masa pernerintahan Perdana Menteri Ibrahim Abdul Hadi. Kedua, pada masa pernerintahan Perdana Menteri Husin Sari. Ketiga, pada zaman pernerintahan Perdana Menteri Mustafa al Nahhas Basya.

Pada 23 Julai 1952 satu revolusi telah tercetus. Raja Farouk terpaksa turun dari singgahsananya. Berikutan itu, kes ini dibuka semula. Penjenayah ditangkap dan pada 2 Ogos 1954, Koperal Ahmad Husin Jad dikenakan hukuman penjara seumur hidup dengan kerja berat.

Pemandu kereta, Sarjan Major Muhammad Mahfuz Muhammad dikenakan hukuman penjara 15 tahun dengan kerja berat. Major Muhammad al Jazzar dikenakan hukuman satu tahun penjara dengan kerja berat.

Sejak pembunuhan terhadap Hassan al Banna, ramai pendukung Ikhwan Muslimin yang telah ditindas dan dizalimi. Namun tindakan tindakan tersebut menyebabkan pertubuhan itu bukan sahaja semakin bertambah kuat di Mesir, malah telah mengembangkan sayapnya di negara-negara Arab. Kebangkitan Islam yang berlaku di negara Arab pada hari ini sebenarnya secara tidak langsung bertitik tolak dari Gerakan Ikhwan Muslimin,

Tegasnya, Hasan al-Banna merupakan seorang pejuang yang gigih dan berani, berjaya menyedarkan masyarakat dengan fikrah dan pendekatan barunya dalam gerakan dakwah dan manhaj tarbiahnya yang syumul. Walaupun beliau telah pergi menemui Ilahi, namun fikiran dan gerak kerjanya masih menjadi rujukan dan pegangan pejuang pejuang dan harakah Islamiah pada hari ini.

Ahad, 29 November 2009

Karamah Mujahidin Di Perang Gaza



Firman Allah "Wahai org2 yg beriman, Jika kamu menolong (agama) Allah, pasti Allah menolong mu dan menetapkan tapak kakimu (dlm Islam)"

Perang 22 hari di Gaza akhirnya dimenangi oleh Islam mengalahkan tentera Israel yang lebih ramai, peralatan yang canggih serta bantuan serangan dari udara dan laut. Kini usaha dan tenaga ditumpu kearah membina semula infrastruktur Gaza yang musnah. Dalam masa yang sama penduduk Gaza bercerita tentang karamah (keramat) yang berlaku sepanjang Jihad tersebut.

Ini membangkit lagi keimanan dan semangat mereka untuk terus berjuang membebaskan bumi Palestin dari penjajahan Yahudi dan Kuasa-kuasa Besar Dunia. Dari ceramah dalam program “Malam Selamatkan Palestin” di Masjid Sikamat, Seremban anjuran ISMA NS yang disampaikan oleh wakil Palestin, Naji As-Sarhiy dan badan-badan kebajikan yang pulang dari Gaza baru-baru ini, berikut adalah sebahagian kecil dari kisah-kisah Karamah tersebut yang sampai kepada saya :

1. Mujahideen, walaupun tangkas di medan darat, namun terdedah kepada bahaya serangan dari udara yang dikuasai 100% oleh tentera Israel. Satu ketika datang sekumpulan burung berhampiran dengan mereka. Tiba-tiba burung-burung tersebut terbang secara mengejut seolah-olah ada sesuatu akan berlaku di situ. Melihat keputusan burung-burung tersebut, para Mujahideen juga segera meninggalkan tempat tersebut. Hanya beberapa ketika selepas itu tepat di tempat tersebut dibedil oleh tentera Yahudi.

2. Ketika para Mujahideen bertekad untuk menyerang kawasan tentera Israel, datang kabus meliputi kawasan tersebut, lalu mereka dapat mara sehingga ke tengah-tengah tentera Yahudi sedang musuh tidak dapat melihat mereka. Para mujahideen dapat menembak kesemua musuh dengan mudah.

3. Seorang doktor menceritakan ketika dia membedah seorang mujahid yang dibom oleh Yahudi hingga habis tubuh badannya dimasukki serpihan besi (sharpnel). Mujahid tersebut masih hidup kerana jantungnya tidak ditembusi serpihan besi tersebut kerana serpihan dibahagian dadanya melekat pada kitab Al-Quran yang beliau letakkan di dalam poket bajunya.

4. Enam roket dilancarkan dan berjaya membunuh musuh sedangkan ketua belum lagi mengeluarkan arahan agar roket dilancarkan. Apabila ditegur oleh ketua, para mujahideen menafikan mereka melancarkan apa-apa roket. Apabila diperiksa, memang keenam-enam roket tersebut masih ada di tempat pelancarnya.

5. Apabila seorang tentera Yahudi disoal oleh wartawan talivisyen kenapa matanya menjadi buta. Dia menjawab datang seorang memakai pakaian puti dan melemparkan pasir ke matanya.

6. Beberapa orang tentera Yahudi mengatakan bahawa tentera HAMAS yang mereka lihat memakai pakaian putih, sedangkan para Mujahideen memakai pakaian ala tentera seperti biasa.

7. Seorang wanita mengandung disahkan doktor disetiap pemeriksaan bahawa kandungannya adalah bayi perempuan. Sebaik suaminya syahid dalam Perang Gaza, pemeriksaan doktor mendapati kandungannya adalah seorang lelaki.

8. Dalam masa 22 hari peperangan, bayi-bayi lelaki yang dilahirkan lebih ramai dari kebiasaan iaitu lebih dari 3000 orang bayi lelaki. Bilangan yang terbunuh ialah seramai lebih 1300 orang (sahaja). Allah swt menggantikan dalam peperangan tersebut, mujahideen masa depan yang lebih ramai.

Apabila jenazah Hasan Ismail Abu Syanab yang syahid pada hari pertama serangan Yahudi ke atas Gaza, hendak dikebumikan diliang lahad ayahnya, Asy-Syahid Ismail Abu Syanab, yang syahid 5 tahun lalu, mereka dapati jasad Ismail masih dalam keadaan seperti mula-mula dikebumikan 5 tahun lalu. Kain kafannya masih putih bersih. Sila ke laman Karamah Asy-Syahid Ir. Ismail Abu Syanab di Gaza. Beliau adalah salah seorang pengasas dan pemimpin HAMAS.

“Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda keterangan Kami di ufuk dan dalam diri-diri mereka sendiri sehingga jelas kepada mereka bahawa Dia adalah benar. Tidakkah cukup lagi bahawa Tuhanmu, sesungguhnya Dia menyaksi segala sesuatu. "
(Fussilat:52)

Diantara Keajaiban2 Di Palestin Sewaktu Perang Gaza



“أني معكم فثبتوا الذين آمنوا سألقي في قلوب الذين كفروا الرعب”
Bahwa Aku bersama kamu, maka kukuhkanlah pendirian orang-orang yang beriman. Akan kami berikan ketakutan dalam hati orang-orang kafir,” (QS : Al-Anfal 12)

“فاضربوا فوق الأعناق واضربوا منهم كل بنان”
Maka pukullah atas leher-leher mereka dan pukullah ujung jari-jari mereka

“فلم تقتلوهم ولكن الله قتلهم وما رميت إذ رميت ولكن الله رمي“
Maka bukanlah kamu yang membunuh mereka (orang kafir) tapi Allah yang membunuh mereka, dan bukanlah engkau yang melempar ketika engkau melempar namun Allah yang melempar(QS : Al-Anfal 17)


KISAH2 DATANGNYA PERTOLONGAN ALLAH DI MEDAN JIHAD..
Sejumlah mujahidin yang berada di medan jihad di Gaza menceritakan peristiwa-peristiwa yang terjadi kepada mereka yang membuatkan hati mereka tenang.

1. Karamah pertama adalah keteguhan para mujahidin di medan perang yang digempur habis-habisan oleh pesawat tempur di atas kepala mereka dan kereta-kereta kebal di sekeliling mereka. Namun mereka tetap berperang tanpa rasa gentar. Orang-orang yang menyaksikannya memiliki prasangka yang bermacam-macam terhadap Allah SWT dan hati mereka seakan tergoncang oleh gempa bumi yang dahsyat. Faktor-faktor pertolongan di muka bumi sudah habis dan hanya ada pertolongan dari Allah swt. Maka Allah swt melimpahkan karamah kepada mereka. Dalam peperangan sebelum ini yang pernah dialami oleh kaum muslimin sepanjang sejarah, banyak kisah-kisah yang dicatatkan tentang karamah ini.

2. Salah satu karamah terjadi di desa Mighraqah di mana sejumlah mujahidin melihat dengan mata kepala mereka sendiri sebuah rumah yang dihancurkan oleh tentera Zionis Israel dengan bom yang besar sehingga mereka khuatir akan mengena rumah di sebelahnya. Dalam kebakaran yang hebat itu, mereka melihat seorang mujahid berdoa kepada Allah swt dengan menangis: “Wahai Allah yang menjadikan api, dingin dan keselamatan bagi Ibrahim, padamkan api dengan kehendak-Mu” di mana hanya selang tiga minit sahaja selepas itu api itu padam. Maka para mujahidin yang turut menyaksikan itu menangis semuanya kerana mereka merasakan Allah SWT menolong dan mengabulkan doa mereka.

3. Masih pada pertempuran di Mighraqah, di mana pesawat-pesawat tempur Israel menggempur dan mengepung mujahidin dari atas kepala mereka yang menyebabkan mereka tidak dapat bergerak. Tiba-tiba datang awan mendung yang memayungi mereka dan menutupi pesawat tempur Israel untuk melihat ke bumi. Maka para mujahidin pun bergerak bagi menghindarkan diri mereka dari tempat itu.

4. Ada juga cerita seorang mujahid yang mengalami sendiri bersama rakan-rakannya yang sedang berada di sebuah rumah. Bom dan peluru berpandu dari pesawat dan kereta kebal Israel menggempur mereka habis-habisan, namun tidak seorangpun yang terkena serangan itu. "Sebahagian dari kami merasa takut. Namun, tiba-tiba dia mengajak kami menghalang kereta-kerata kebal Israel yang menyerang kami sehingga Allah memberikan pertolongan untuk meledakkan beberapa kereta kebal yang ada".

5. Seorang mujahid menceritakan kepada penulis bahawa mereka melihat dua kereta kebal meletup dan terbakar di tempat mereka memasang bom tepi jalan. Ketika kami menghampiri dua kereta kebal Israel yang meletup itu, ternyata bom tepi jalan yang kami pasang belum meletup.

6. Seorang mujahid lain menceritakan bahawa ia bersendirian ketika memasang bom di tepi jalan. Beberapa saat kemudian ia sudah dikepung oleh kereta-kereta kebal Israel. Dalam keadaan yang cemas itu, ia berbisik dalam dirinya, “carilah tempat yang lebih aman”. Namun ia mendengar satu suara tanpa diketahui dari mana datangnya; “tetaplah berada di tempatmu”. Maka dia tetap berdiri di tempatnya dan tiba-tiba ketenangan merasuk dalam hatinya dan Allah memberikan pertolongan dengan meletupnya kereta-kereta kebal Israel itu.

7. Seorang mujahid lain menceritakan bahawa ketika dia hendak melepaskan roket, ia merasa ada “orang” yang membetulkan sasarannya ke kanan dan ke kiri sedikit.

8. Penulis sendiri mencium bau wangian yang keluar dari poket baju jasad seorang mujahid yang Syahid bernama Abdullah As-Shanik padahal ia sudah 20 hari terbungkus. Bau wangian yang sama juga penulis cium dari jasad Syahid Musa Hasan Abu Nar yang terbunuh dan darahnya meluncur keluar membasahi lantai masjid. Meskipun darah itu dibersihkan namun baunya itu masih wangi. Bukan hanya penulis yang menciumnya namun orang lain juga begitu. Ini sungguh meyakinkan penulis akan kebenaran jalan dan langkah Rasulullah SAW meski orang-orang kafir dan munafik membencinya.

9. Bahkan kesaksian-kesaksian dari askar-askar Yahudi yang disiarkan oleh Channel 10 televisyen Israel bahawa mereka menyaksikan lembaga aneh yang mereka yakini sebagai hantu yang keluar dari bumi dan memerangi mereka.

10. Ada juga kesaksian dari seorang askar Israel yang buta matanya akibat dilempar dengan pasir oleh seorang laki-laki yang berpakaian putih. Bahkan ketakutan yang dicampakkan ke dalam hati-hati orang Yahudi menjadikan mereka yang memiliki senjata jauh lebih canggih dari senjata kaum mujahidin Palestin takut untuk membuat serangan dan hanya menyerang kanak-kanak, wanita, orang tua dan orang awam yang tidak membawa senjata.


Jumaat, 27 November 2009

Teruskan Berjihad Sehinnga Telah Terbukti Keimanan Anda!

Allah berfirman"Dan Kami akn menguji kamu sehingga Kami tahu siapa yg benar2 berjihad dan siapa yg benar2 sabar, Kami juga akn menguji hal kamu"

Firman Allah"Dan tidak henti2 nya org2 kafir itu memerangi kamu sehingga mrk dapat memurtadkan kamu jika mrk mampu"

Firman Allah lg "Dan berjihadlah kamu pd jalan Allah dgn jihad yg sebenar2 nya, dia tlh memilihmu (utk berjihad pd jln Nya), dan Dia tidak menjadikan kepayahan kpd mu dalam urusan agama"

Firman Allah lg "Dan org2 yahudi dan nasrani itu tidak akn redho kpd mu sehingga kamu mengikuti (agama) mrk"

Kalau di Palestin, umat Islam diserang dan diuji dgn peluru, bom, kereta kebal, jet pejuang, dan peluru berpandu Yahudi. Tapi di Malaysia umat Islam diserang dan diuji dgn cara yg berbeza. Mrk diserang dgn senjata yahudi yg lain. Yg kita tak sedar. Yg kita mudah terkena..

Antara senjata yg mrk gunakan ialah 6S. Sport, Screen, dan lagi empat. Senjata ini tanpa disedari telah menembusi hingga ke dalam rumah kita dan juga tempat belajar kita. Tidak salah utk bersukan, tp jgn melampau2 hingga melebihkan ia berbanding agama. Tidak salah menonton tv, tp jgn menonton selalu krn ia byk mengandungi perkara2 yg merosakkan pemikiran dan akhlak.

Ana cukup bangga dgn pejuang2 Islam yg tidak lut dgn sejata2 Yahudi ini. Contohnya Harun Yahya yg giat membuktikan kebenaran Islam sehingga Yahudi dtg ke rumahnya dan memberi tawaran berupa wanita lawa dan wang berjuta2 kpd nya jika dia berhenti dari perbuatan mulianya itu.. Tp dia sikit pun tak teringin semua itu, Keredhoan Allah dan Syurga adlh lebih dia cintai. Sehingga mrk menfitnahnya menggunakan ganja lantas menangkapnya ke dlm penjara dan dipenjarakan dgn pesakit2 mental yg kritikal. Namun dia dgn tenang mengatakan "Allah with us". Begitu juga dgn Umar Mukhtar yg tidak lut dgn tawaran wang berjuta2 dan kemewahan hidup yg ditawarkan oleh kerajaan Itali jika dia berhenti dari berjihad. Bahkan dia terus berjihad sehingga dia dpt sesuatu yg lebih baik dari semua tawaran itu iaitu mati syahid, masuk syurga.

Kejayaan tidak akn datang bergolek. Ia akn datang slps berjuang dan bersusahan. Bg umat Islam mrk tidak akn kalah jika mrk berjuang. Samada menang atau mati syahid. Jika mrk menang, mrk dpt menegakkan Islam di bumi dan memperoleh pahala. Jika mrk syahid, mrk beroleh syurga.

Antara byk2 senjata, 6S itulah yg terbahaya. Jika kita lut dgn ia, kita tak kan dapat maju ke medan jihad. Utk berjaya, kita perlu menjadi hamba Allah yg benar2 mengikuti apa yg tlh Dia turunkan. Ini bertepatan dgn firman Nya

"Fainna hizballahi humul ghalibun"
"Mk sesungguhnya golongan pengikut2 Allah itulah org2 yg berjaya"

Kebenaran ayt ini dpt kita ketahui dgn menghayati sejarah kegemilangn Islam di zaman dahulu.

Jagalah Hati, Jadilah Seperti Ikan Di Laut. Tidak Terpengaruh Dgn Suasana

Kata Allah "Wahai org2 yg beriman, siapa di kalangan kamu yg murtad dari agamanya (Islam) mk Allah akn datangkan qaum yg Dia cintakan qaum itu dan qaum itu juga cintakan dia, qaum itu berlemah lembut dgn org beriman dan bersikap tegas terhadap org kafir, mrk berjihad pd jln Allah dan mrk tidak takut kpd celaan para pencela............."

Hati kita mudah berbolak balik. Ketika mana hati terpaut kpd Pencipta mk bersyukurlah byk2.. Dia adalah segala2 nya krn Dialah Pencipta segala2 nya. Org yg ingat kpd Penciptanya akn merasai ketenangan. Harga ketenangan itu cukup mahal yg sebenarnya.. Ketenangan yg tidak dpt diperolehi dgn harta.. Cukup beruntung bg org yg sentiasa ingat dan cintakan Penciptanya.

Malangnya masih ada org yg ingin mencintai dan mencari selain Allah utk mendapatkan ketenangan. Ada yg mencari game, ada yg mencari rokok, ada yg mencari dadah, ada yg mencari wanita, ada yg mencari jawatan, ada yg mencari kemuliaan di sisi manusia dan sebagainya.. Inilah org2 yg tertipu dgn kesenangan dunia. Segala kesenangan yg dicari itu senangnya sementara bahkan menyebabkan hatinya lebih jauh dari mengingati Allah..Tapi tak salah mencari dunia, yg salah ialah kita asyik mencari dunia hingga menjadi lalai dari mencari bekalan akhirat krn nya. Persoalannya, kuatkah iman kita utk mengimbangi dunia dan akhirat?

Benarlah kata2 ini "Siapa yg mencari Keredhoan Allah, mk dunia akn datang kpd nya. Tp siapa yg mencari dunia, dia akn menjadi hamba dunia."

Dunia yg dimaksudkan bukanlah bumi, tapi segala keseronokan yg diciptakan Allah di dunia seperti kemewahan hidup, kemuliaan, dan apa2 yg kita suka.Jagalah hati biar dimana pun kita berada, dalam keadaan apa pun kita berada.. Kita tertipu dgn dunia krn kita ingat dunia dpt memberi kita keseronokan dan kesenangan hati tp yg sebenarnya kesenangan ia sementara, bahkan kita pula menjadi lalai utk mencari bekalan akhirat, nafsu kita pula menjadi semakin galak mencari dunia hingga kita menjadi hamba dunia, pemikiran kita menjadi kusut krn terlampau fikir tentang dunia.... Kita tertipu..

Para wali pelik pd pandangan kita krn mrk seboleh2 nya mengelakkan diri mrk drpd keduniaan. Sdgkan kita pula asyik mencari keduniaan. Mrk ada kekurangan pd pendapat kita. Tp sedar atau tidak, mrk itu berjaya mengawal diri mrk dari tertipu dgn dunia. Mrk tak serabutkan otak dgn memikirkan dunia tp sibuk memikirkan masa depan di akhirat. Kita pula asyik menserabut dan lalai dgn dunia sehingga lupa utk mempersiapkan diri bg menempuhi masa depan kita di akhirat.

Firman Tuhan kita"Sesungguhnya wali2 Allah itu mrk tidak merasai takut (dgn masa depan) dan tidak merasai sedih (dgn apa yg tlh berlaku)"


Sabda Nabi"Islam itu bermula dlm keadaan pelik, dan skn pulang dlm keadaan pelik, mk beruntunglah bg org yg pelik"

Khamis, 19 November 2009

Kejayaan Memerlukan Perancangan, Perancangan Memerlukan Pemikiran

Kata Allah "Fa'tabiru ya ulil absar"


Salah satu drpd 10 ciri2 individu muslim yg tlh digariskan oleh asy-syahid imam hassan al-bana ialah "pemikiran yg jauh ke depan"... Manakala ada suatu kata2 "Puak kebenaran yg tidak merancang akn dikalahkan oleh puak batil yg merancang".............................
Ketiga-tiga ayt ini menegaskan bhw pemikiran, perancangan dan persiapan itu amatlah penting bg org2 yg mahu berjaya.

Org yg ada perancangan dan persiapan tidak gentar dan tidak risau untuk melakukan tugasnya krn dia sudah tahu bagaimana dia harus lakukan, bayangan kejayaan pula sdg bermain2 dipemikirannya. Org yg tidak merancang dan tidak ada persiapan sentiasa risau dan takut untuk melakukan tugasnya krn dia tidak tahu apa yg harus dia lakukan, dan kekalahan pun terngiang2lah di pemikirannya.

Selalunya org yg merancang ialah org yg berfikiran jauh ke depan, selalunya org yg berfikiran jauh ke depan akn merancang dan melakukan persiapan dan inilah ciri2 org yg berjaya. Org berjaya bertindak mengikut akal pinjaman Allah... Org yg gagal dan ketinggalan ialah org yg bertindak berdasarkan perasaan dan kehendak nafsu.

Perasaan dan kehendak nafsu dapat dibendung dgn pemikiran yg jauh ke depan dan azam yg tinggi. Krn itulah org yg berfikiran matang dapat mengawal perasaan dan kehendak nafsu nya.
Malas, takut, malu, dan fikir payah itu sebahgian drpd nafsu. Berani, yakin, bermatlamat, dan berasa layak itu sebahgian drpd pemikiran.

Khamis, 15 Oktober 2009

Aku Hamba dan Khalifah ALLAH


Setelah lama bermusafir tanpa arah tuju, aku ditunjukkan suatu arah tuju, suatu arah tuju yang amat besar nikmat dan manfaatnya, namun jalannya penuh dengan duri yang menderitakan, hanya Pencipta derita dan bahagia sahaja yang dapat menolongku menempuhinya..
Tidak aku harapkan dari orang lain melainkan doa dan nasihat yg membina serta berguna.


Ada org suka dipandang mulia tp ada juga org yg berasa amt malu dan segan apabila ada org memandang mulia kpdnya.. Selalunya org memanndang mulia kpd kita krn mrk tidak tahu dosa2 kita, mrk hanya menilai kita pd pakaian kita, apa jwtn kita, siapa kwn2 kita, dan harta2 kita. Sedangkan org yg paling mulia ialah org yg paling bertaqwa.

"Sesungguhya org yg pling mulia diantara kamu ialah org yg pling brtaqwa"Firman ALLAH...

Org yg sedar akn dosa2 nya tidak bangga apabila dipandang mulia dan dipuja-puji....... Kita semua adlh hamba Allah, kita semua sama walaupun berbeza rupa paras. Tiada siapa yg berhak dipuji melainkan Allah krn Dialah yg menentukan sgalanya. Jika kita pandai, Allah lah yg memberi kita pandai, jika kita kuat, Dialah yg memberi kita kuat, jika kacak/lawa, Allah yg memberi kpd kita, jika kita dihormati, Allah lah yg bg kita dihormati.... Apa yg ada pd kita skrg hanyalah pinjaman.

Matlamat kita ialah mardhotillah, kita melakukan sesuatu utk mendapatkan mardhotillah. Jgn sampai pujian drpd org menyebabkan kita lalai sehingga kita meletakkan pujian org sebagai matlamat kita.

Fajar Kebangkitan Islam Sudah Menjelma

Fajar Kebangkitan Islam Sudah Menjelma
"Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. (At-Taubah 41)

Artikelku Yang Popular