Anda Diseru Menyertai Jihad Qital Demi Mengembalikan Kerajaan Islam Di Dunia Ini

Anda Diseru Menyertai Jihad Qital Demi Mengembalikan Kerajaan Islam Di Dunia Ini

~ Analisis Graf Kebangkitan Islam~

Get your own Poll! "Siapkanlah untuk memerangi mereka (iaitu untuk memerangi kafir harbi) apa saja kekuatan yang kalian mampu dan dari kuda-kuda yang ditambatkan untuk berperang (iaitu persiapan persenjataan yang hebat)(yang dengan persiapan itu) kalian menggentarkan musuh Allah dan musuh kalian serta orang-orang selain mereka yang tidak kalian ketahui sedangkan Allah mengetahuinya" (Surah al-Anfal ayat 60).
Get your own Poll! "Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu (untuk tidak berperang) hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan yang hati mereka (sangat) ragu-ragu. Oleh itu mereka sentiasa bingung teragak-agak dalam keraguannya. Dan kalaulah mereka mahu keluar (untuk turut berperang), tentulah mereka menyediakan persiapan untuknya; tetapi Allah tidak suka pemergian mereka, lalu dilemahkanNya semangat mereka, dan dikatakan (oleh Syaitan): "Tinggalah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal" " (At-Taubah: 45-46)

Jom Dapatkan Perkembangan Blog Ni!

Selasa, 29 Disember 2009

Mengapa Kita Perlu Cemerlang Dlm Pelajaran?

, Firman Allah "Setelah selesai sembahyang, mk bertebaranlah kamu di muka bumi (utk menjalankan urusan masing2), dan CARILAH APA YG KAMU HAJATI DARI LIMPAH KURNIA ALLAH, serta ingatlah Allah banyak2 (dlm segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)" dalam surah al-jumu'ah

Kalau sekali pandang, kita akn beranggapan bhw cemerlang dlm peperiksaan ini tidaklah penting sgt krn kita fikir ia tidak menyumbang pahala pun kpd kita... Jika kita beranggapan sebegini, kita tidak akn tumpu dlm pelajaran, seterusnya akn ketinggalan drpd kawan2 kita dlm pelajaran.. Kita tidak akn dipandang oleh org lain.. Kita akn jadi umat yg mundur.. Org kafir akn terus menguasai teknologi sdg kan kita semakin jauh ketinggalan.. Tidak salah pun disisi Islam jika kita berusaha utk berjaya dlm kehidupan dunia asalkan kita tak lupa berusaha utk berjaya di akhirat. Yg salah ialah kita asyik tumpu untuk berjaya di dunia sehingga mengenepikan urusan akhirat. Klu kita menumpukan urusan dunia disamping itu masih menumpukan urusan akhirat, itu tidak mengapa.. Allah membenarkan kita mencari limpah kurnia Nya di dunia ciptaanNya ini.. Cemerlang dlm peperiksaan itu adalah diantara limpah kurnia Allah..

Yg sebenarnya, selaku umat Islam, kita harus tonjolkan kehebatan dan kemampuan kita kpd dunia. Tambah2 lg pelajar sekolah agama. Biar dunia memandang tinggi dan mulia kpd umat islam, krn mrk juga secara automatik akn memandang mulia kpd Islam. Mulianya imej kita akn sekaligus memuliakan juga imej Islam. Klu kita ni selekeh ja, org akn pandang rendah kat kita sekaligus pandang rendah kat agama kita. Oleh itu, kita perlu sedar bhw dgn mulianya imej umat Islam, ia akn sekali gus memuliakan juga imej Islam. Contohnya, Ada seorg pelajar MMAS yg cemerlang dlm SPM, para wartawan pakat2 interview dia, dia menjadi famous dlm media massa.. Imejnya menjadi mulia, secara tidak langsung imej sekolahnya juga menjadi mulia. Tambah2 lg sekolahnya itu adalah sekolah agama.. Masyarakat dunia akn memandang mulia kpd sekolah agama. Dahulunya, masyarakat memandang lekeh kpd sekolah agama krn mrk menganggap budak sekolah agama tak bleh berjaya dlm kehidupan, mrk fikir budak sekolah agama hanya boleh jd imam di surau.... itu ja... Cuba kita lihat menteri besar kedah, beliau juga pelajar MMAS, dia membuktikan pd dunia yg Islam tidak menghalang umt nya berjaya.

Saya tak kata kita kena cari glamour, tp kita kena jaga dan memuliakan imej kita krn imej kita akn memberi impak kpd imej Islam.. Klu bg naqib/ahli BDK/ahli BADAR, mrk perlu berjaya dlm peperiksaan agar para mad'u tidak memandang lekeh kpd imej Dakwah. Jgn bg depa fikir bhw dakwah punca kita jd ketinggalan. Mrk juga perlu berjaya dlm peperiksaan agar mad'u memandang tinggi kpd pendakwah barulah mrk mahu ikut dakwah kita.. Cuma, semakin tinggi martabat kita di sisi manusia, semakinlah senang terpesong hati kita.. Kita yg asalnya benar2 ikhlas berdakwah, tiba2 berdepan dgn segala mcm penghormatan, kita silap hari bulan boleh tertukar niat dan arah tuju... Mardhotillah tidak menjadi tujuan lg, tp, pujian dan penghormatan manusialah yg menjadi tujuan kita.. Ingat para daie!!!!

Sudah berjuta trilion org dah yg dulunya, di waktu sekolah menengah hebat dgn dakwahnya, namun... setelah berdepan dgn pujian2 org, sanjungan2 org, penghormatan2 org... hatinya mula terpesong sikit demi sedikit.. Akhirnya sekarang, sudah byk dia berubah, x mcm asalnya lg.. Dia semakin hebat dgn pujian2 itu, tp hebat pd luaran nya shj, hebat pd dalamannya sudah hilang.. Ini krn tujuannya bukan lg mardhotillah, tp kehebatan disisi manusia. Jika kita melakukan kerja Islam dgn niat utk keduniaan, jgn harap kita akn terus istiqamah. Sudah ramai yg gugur.. Oleh itu, marilah kita sama2 sentiasa tajdid niat kita(perbetul semula niat kita, agar ikhlas krn ALLAH) pabila berdepan dgn pujian/ sanjungan org suatu hari nanti jika kita berjaya dlm peperiksaan atau berjaya dlm apa2 shj..

"Jagalah dirimu baik-baik, usahakanlah kemuliaannya, kerana engkau dipandang manusia bukan kerana rupa tetapi kesempurnaan budi dan adab -Nabi SAW"

Ingat, kita perlu ambil berat tentang kecemerlanagn kita dlm peperiksaan. Keputusan peperiksaan yg cemerlang akn memuliakan imej kita sekaligus Imej Islam. Ibubapa kita pula sentiasa mengharapkan agar anak2 nya berjaya dlm kehidupan, ibubapa sgt sedih melihat anak2 mrk ketinggalan drpd anak2 org lain. Byk pengorbanan yg dilakukan oleh mrk semata2 krn mrk mau melihat kita berjaya, x kan kita sanggup menghampakan segala cita2 mrk itu. Kita mesti balas jasa mrk dgn menghadiahkan keputusan peperiksaan yg cemerlang kpd mrk. Bayangkan betapa bangga dan bahagianya ibubapa kita ketika melihat kita berjaya krn apa yg mrk inginkan sudah berhasil. Mrk x harap kita balas jasa mrk dgn duit krn pengorbanan2 mrk lebih mahal drpd duit. Mrk nak kita balas jasa mrk dgn kita menjadi anak yg soleh/solehah. Agar kita dapat membantu dan membahgiakan mrk dlm kehidupan dunia dan akhirat. Jgn kita biarkan mrk fikir agama lah yg menyebabkan kita jd mundur, buktikan kpd mrk bahawa agamalah yg menyebabkan kita berjaya!!!

Berbuat ihsan kpd ibubapa ialah amalan kedua paling terbaik

Skrg, insyaALLAH anda sudah nampak bhw cemerlang dlm peperiksaan itu juga bleh memberi sumbangan kpd saham kita di akhirat nanti.. Oleh itu, tumpulah dlm pelajaran! Target semua subjek A! Jgn main2 lg! Jgn biar imej Islam yg tinggi dipandang rendah krn kita! Jgn kita membiarkan org fikir bhw agama adalah penyebab kita jd mundur! Jgn sempitkan hati ibubapa kita!

Segala2 nya tak mustahil utk kita dapatkan asalkan kita ada kemahuan dan usaha yg tinggi serta doa yg tidak putus2...

Tiada ulasan:

Fajar Kebangkitan Islam Sudah Menjelma

Fajar Kebangkitan Islam Sudah Menjelma
"Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. (At-Taubah 41)

Artikelku Yang Popular