Anda Diseru Menyertai Jihad Qital Demi Mengembalikan Kerajaan Islam Di Dunia Ini

Anda Diseru Menyertai Jihad Qital Demi Mengembalikan Kerajaan Islam Di Dunia Ini

~ Analisis Graf Kebangkitan Islam~

Get your own Poll! "Siapkanlah untuk memerangi mereka (iaitu untuk memerangi kafir harbi) apa saja kekuatan yang kalian mampu dan dari kuda-kuda yang ditambatkan untuk berperang (iaitu persiapan persenjataan yang hebat)(yang dengan persiapan itu) kalian menggentarkan musuh Allah dan musuh kalian serta orang-orang selain mereka yang tidak kalian ketahui sedangkan Allah mengetahuinya" (Surah al-Anfal ayat 60).
Get your own Poll! "Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu (untuk tidak berperang) hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan yang hati mereka (sangat) ragu-ragu. Oleh itu mereka sentiasa bingung teragak-agak dalam keraguannya. Dan kalaulah mereka mahu keluar (untuk turut berperang), tentulah mereka menyediakan persiapan untuknya; tetapi Allah tidak suka pemergian mereka, lalu dilemahkanNya semangat mereka, dan dikatakan (oleh Syaitan): "Tinggalah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal" " (At-Taubah: 45-46)

Jom Dapatkan Perkembangan Blog Ni!

Jumaat, 15 Januari 2010

Ikhlas Tu Macam Mana?

Kata Allah dlm surah Al-Insan, ayt 8-11.. "Mrk juga memberi benda2 makanan yg disukainya, kpd org miskin, anak yatim dan tawanan perang. (Sambil berkata dgn lidah atau dgn hati):"Sesungguhnya kami memberi makan kpd kamu krn Allah semata-mata, kami tak harapkan sebarang balasan drpd kamu atau ucapan terima kasih. Kami sebenarnya takutkan Tuhan kami -takut ia kenakan kpd kami azab hari yg padanya muka org2 yg bersalah: masam dan berkerut. Dgn sebab (mrk menjaga diri dari kesalahan), mk Allah selamatkan mrk dari kesengsaraan pd hari itu dan memberi keindahan yg berseri2 (di muka) serta perasaan riang gembira (di hati)."

Kata Imam Nawawi bahawasanya IKHLAS itu ada 3 peringkat:

1. Kita ikhlas apabila kita melakukan sesuatu krn kita takutkan Azab Allah. Sbg contoh, Kita menghindarkan diri dan melawan kehendak diri dari melanggar perintah seperti mencuri kasut org di masjid Allah krn takutkan azab siksa d akhirat.

2. Kita ikhlas apabila kita melakukan sesuatu krn kita nakkan syurga dan balasan drpd Allah. Contohnya, kita ingin bertaubat dari melakukan dosa2 yg pernah kita lakukan, seterusnya ingin membantu agama Allah utk menebus segala dosa2 lama kita krn Allah berjanji kpd org beriman dlm surah ash-shaf bhw siapa yg berjihad pd jalan Allah dgn harta dan nyawa mk Allah akn mengampuni dosa2 mrk seta memasukkan mrk kedalam syurga.

3. Kita ikhlas apabila kita melakukan sesuatu krn kita bersyukur kpd Allah. Contoh, Nabi sudah dijamin masuk syurga namun baginda masih tekun beribadah, apabila sahabat Nabi bertanya mengapa baginda masih beribadah sdg kan Allah sudah jamin Nabi akn memasuki syurga, mk Nabi menjawab "Salahkah jika Aku ingin menjadi hamba yg bersyukur"

Antara ketiga-tiga peringkat ini, yg paling tinggi ialah peringkat ketiga.

Niat itu amatlah penting! Hasil usaha kita bergantung kpd bagaimana niat kita. Cara usaha kita juga bergantung kpd niat kita. Contoh, bg org yg berdakwah semata2 krn mengejar pahala, mrk tak kisah utk mengorbankan sedikit duit dan masa krn mrk tahu mrk akn mendapat pahala. Mrk berdakwah dgn sungguh sehingga mencapai matlamat. Hasilnya, mrk dapat pahala, kadang2 dpt juga ganjaran dunia. Contoh yg lain, klu kita belajar krn nak mengelak dari kena marah dgn mak, maka kita berlajar main2, tak sungguh2. Hasilnya hanyalah kita terlepas dari kena marah dgn mak, tak dapat pahala. Tp, kemudian kena marah juga sbb fail dlm periksa.

Klu dlm buku2 motivasi, disebutkan bhw matlamat itu amatlah penting. Kata ahli cerdik pandai barat, "Siapa yg mindanya belum sampai ke destinasi, mk dia takkan sampai ke destinasi", maknanya jika kita tak tetapkan matlamat kita, mk kita takkan berjaya. Contoh, sebelum kita tampil ke depan memberi tazkirah/ceramah, kita perlu tetapkan dulu matlamat kita, iaitu apa yg kita nak sampaikan? bagaimana kita nak sampaikan, adakah kita nak sampaikan dgn nada yg lembut atau dgn nada yg keras dan tegas? Apabila kita dah tetapkan matlamat dan dah dpt bayangkan bagaimana kita akn memberi ceramah, barulah kita boleh bg ceramah dgn begitu power dan berjaya mencapai matlamat. Kata salah seorang ulama pula, "Puak kebenaran yg tidak merancang akn dikalahkan oleh puak kebatilan yg merancang"..

Islam mengajar kita menetapkan matlamat bukan hanya setakat di dunia, bahkan jauh sehingga ke akhirat, agar kita berjaya di dunia dan akhirat.

Fajar Kebangkitan Islam Sudah Menjelma

Fajar Kebangkitan Islam Sudah Menjelma
"Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. (At-Taubah 41)

Artikelku Yang Popular