Anda Diseru Menyertai Jihad Qital Demi Mengembalikan Kerajaan Islam Di Dunia Ini

Anda Diseru Menyertai Jihad Qital Demi Mengembalikan Kerajaan Islam Di Dunia Ini

~ Analisis Graf Kebangkitan Islam~

Get your own Poll! "Siapkanlah untuk memerangi mereka (iaitu untuk memerangi kafir harbi) apa saja kekuatan yang kalian mampu dan dari kuda-kuda yang ditambatkan untuk berperang (iaitu persiapan persenjataan yang hebat)(yang dengan persiapan itu) kalian menggentarkan musuh Allah dan musuh kalian serta orang-orang selain mereka yang tidak kalian ketahui sedangkan Allah mengetahuinya" (Surah al-Anfal ayat 60).
Get your own Poll! "Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu (untuk tidak berperang) hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan yang hati mereka (sangat) ragu-ragu. Oleh itu mereka sentiasa bingung teragak-agak dalam keraguannya. Dan kalaulah mereka mahu keluar (untuk turut berperang), tentulah mereka menyediakan persiapan untuknya; tetapi Allah tidak suka pemergian mereka, lalu dilemahkanNya semangat mereka, dan dikatakan (oleh Syaitan): "Tinggalah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal" " (At-Taubah: 45-46)

Jom Dapatkan Perkembangan Blog Ni!

Rabu, 11 Ogos 2010

Teruskanlah Mujahadah, Usah Terleka





Ini Video Syarahan Jihad Oleh Asy-Syahid Syeikh Abdullah Azzam.

Mana ada perjuangan yg mudah dan gembira. Setiap perjuangan itu dipenuhi dgn perkara2 yang amatlah tidak digemari nafsu. Mahu tidak mahu, terpaksa dan mestilah kita paksa diri kita menempuhinya. Samada menang atau syahid. Tiada istilah mengalah.

Peperiksaan atau medan tempur bagi para pelajar sudah semakin hampir. Jangan malas study, nanti menyesal. Biar payah, bila lagi nak rasa mujahadah.

Mujahadah tu Macam Mana?

Mujahadah itu ialah kita buat apa yg nafsu kita tak suka. Tujuan bermujahadah ialah mencapai kejayaan. Mujahadah juga penting dalam membentuk akhlak.Tanpa bermujahadah, kita takkan berjaya dalam usaha2 kita seperti berjaya dlm peperiksaan atau pekerjaan. Tanpa bermujahadah kita takkan dapat memperbaiki akhlak kita dalam kehidupan kita.

Contoh bermujahadah ialah, kita terjaga pada tengah malam, ketika itu kita ada dua peluang samada sambung tidur atau bangun buat tahajjud. Bila mana nafsu kita yg sememangnya suka kpd kesenangan mengajak kita untuk sambung tidur seraya meninggalkan atau menangghuhkannya, terus kita bangun melaksanakan tahhajud. Macam itulah mujahadah nafsu, melawan diri.

Contoh yg lain, kita sdg berjalan-jalan, kemudian ternampak wanita cantik, lantas kita ingin melihatnya sekali lagi. Ketika itu juga kita menahan pandangan, dan tidak melihat sekali lagi, mcm itulah mujahadah.

Contoh lagi, kita terlihat ada wang depan mata kita, setelah kita toleh ke kanan dan kiri kita dapati tiada orang, maka terdetiklah rasa ingin mengambilnya, ketika itu juga kita mengingat ALLAH, ALLAh sentiasa melihat kita. Lantas kita tidak mengambil wang itu. Macam itulah mujahadah.

Contoh yg lain, kita dah nak SPM, namun malas baca buku, sebab depan mata ada permainan komputter, ada kawan2 sedang bersembang, ada perkara lagho lain, maka kita pun lebih cendrung untuk mengutamakan perkara lain selain baca buku, maka lantas ketika itu juga kita baca buku. Macam itulah mujahadah. Selamat mencuba!

Apa Akan Jadi Kalau Tidak Bermujahadah?
Nafsu umpama bayi yang menyusu, jika terus dibiarkan dia menyusu maka dia akan semakin membesar dan bila dia dah besar dia ketegar nak menyusu lagi. Macam itulah nafsu kita, makin ia dimanjakan atau diberi peluang, maka semakin kuat dia menguasai kita. Semakin besar keinginannya. Semakin susah kita mahu mengalahkannya. Jika kita hidup berhambakan nafsu maka banyaklah kesilapan yg kita lakukan. Akhirnya, kita menyesal, jika tidak di dunia, di akhirat.


Oleh Itu
Jangan bagi peluang kepada nafsu kita. Jika diberi peluang, ia sedikit demi sedikit semakin membesar dan semakin kuat. Dikhuatiri kita tak dapat mengalahkannya. Benih2 nafsu hendaklah dicantas tanpa perlu dimanjakan lagi!

Tiada ulasan:

Fajar Kebangkitan Islam Sudah Menjelma

Fajar Kebangkitan Islam Sudah Menjelma
"Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. (At-Taubah 41)

Artikelku Yang Popular