Anda Diseru Menyertai Jihad Qital Demi Mengembalikan Kerajaan Islam Di Dunia Ini

Anda Diseru Menyertai Jihad Qital Demi Mengembalikan Kerajaan Islam Di Dunia Ini

~ Analisis Graf Kebangkitan Islam~

Get your own Poll! "Siapkanlah untuk memerangi mereka (iaitu untuk memerangi kafir harbi) apa saja kekuatan yang kalian mampu dan dari kuda-kuda yang ditambatkan untuk berperang (iaitu persiapan persenjataan yang hebat)(yang dengan persiapan itu) kalian menggentarkan musuh Allah dan musuh kalian serta orang-orang selain mereka yang tidak kalian ketahui sedangkan Allah mengetahuinya" (Surah al-Anfal ayat 60).
Get your own Poll! "Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu (untuk tidak berperang) hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan yang hati mereka (sangat) ragu-ragu. Oleh itu mereka sentiasa bingung teragak-agak dalam keraguannya. Dan kalaulah mereka mahu keluar (untuk turut berperang), tentulah mereka menyediakan persiapan untuknya; tetapi Allah tidak suka pemergian mereka, lalu dilemahkanNya semangat mereka, dan dikatakan (oleh Syaitan): "Tinggalah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal" " (At-Taubah: 45-46)

Jom Dapatkan Perkembangan Blog Ni!

Sabtu, 20 Ogos 2011

Pening..

Setelah lama saya mengumpul maklumat2 mengenai patani, saya telah merancang untuk pergi kesana, dalam rangka berlajar.. Namun entah apa yang akan berlaku sebenarnya apabila sudah sampai ke sana.

Kesilapan saya ialah saya telah memberi tahu rancangan saya itu kepada rakan.. seterusnya hal ini telah menjadi topik panas di bibir mulut rakan2 dan guru!

setelah hari yg dinanti-natikan tiba, tiba2 saya dipanggil ke bilik pengetua. Dinasihatkan agar menuntut ilmu sehingga selesai dahulu, setelah dewasa barulah pergi berjihad. Saya juga tak dibenarkan pergi ke sana.

Namun, saya tetap ingin ke sana kerana tiada siapa yang dapat menghalang kita menunaikan fardhu ain. Setelah itu waris saya datang kepada saya dan meminta agar saya pulang ke rumah. Demi untuk tidak menimbulkan kekecohan, saya akur sahaja.

Dalam hati saya hanya ALLAh yang tahu remuk dan dukacitanya akibat dihalang pergi patani.
Namun sahabat2 seperjuangan menyuruh saya bersabar diatas peristiwa ini kerana ada hikmahnya.

Tidak lama sesudah itu, saya membaca kitab fiqih jihad karangan dr yusuf qardhawi, dalam buku ini ulama ini tidak mngatakan harus meninggalkan kefardhuan jihad. Beliau juga mengatakan wajibnya berjihad. Tetapi ada keterbukaan yang dikupaskan oleh beliau mengenai masalah ini.

Kesimpulan yng dapat saya ambil dari karya beliau mengenai jihad ini ialah jihad itu banyak jenis. Perang adalah salah satu jenis jihad, dan paling banyak digunakan dalam quran dan hadis makna jihad ialah berperang di jalan Allah, namun ada kalimah jihad yang tidak dimaksudkan dgn berperang.

Saya menyimpulkan bahawa kesederhanaan itu perlu. Dan kita mempunyai banyak kewajipan dalam agama. seperti kewajipan berperang, menunaikan solat, berpuasa, menuntut ilmu, berdakwah, memperkuatkan ekonomi dan sbg nya. Kita juga tidak boleh mengabaikan mana2 kewajipan tersebut. Oleh itu, masa perlu diatur agar kita apat menunaikan semua kewajipan itu.

dalam erti kata yang lain, kita tunaikan kewajipan mengikut masanya. namun masalah yang timbul pula ialah sekiranya jihad hukumnya fardhu ain, maka kita wajib meniggalkan kewajipan2 yang yang lain seperti menuntut ilmu, berdakwah dan sebagainya untuk menunaikan kewajipan perang d jalan Allah.

Seterusnya, masalah yang timbul lg, seandainya kita menunaikan kewajipan itu, bagaimana kita ingin menunaikannya sedangkan tidak mampu (dari segi senjata dan latihan perang)? Maknanya kita perlu ber'idad sebelum berperang. Masalah yang timbul seterunya lg, benarkah kita tidak mampu atau sebenarnya kita yang tidak berusaha untuk mencari jalan kemampuan?

Pelbagai keraguan, masalah dan persoalan telah timbul akibat lemah iman...

Banyak wujudnya alasan2 untuk mengabaikan kefardhuan jihad.. kerana ia dilihat seolah-olah pergi membunuh diri atau mencari susah, atau merugikan diri..

masyarakat sekitar di sini tidak seorang pun yang menyeru menunaikan perang di jalan Allah, dan tidak menyeru menyediakan persiapan dan kekuatan untuk berperang d jalan Allah.. Jika kita menyeru, maka kita akan dipandang negatif pula. dan tidak mendapat sambutan. Walhal, hukum Islam meyuruh melaksanakan hal itu. mungkin tidak kena dengan tempat nya pula.. di sini tempay untuk mencari ilmu, bukan empat untuk mencipta senjata..

Saya melihat banyak halangan untuk brgerak, kerana alasan tidak kena dengan masa, dan tidak kena pada tempat.. namun, kelak, adakah masanya dan tempatnya sudah kena? ataw ada sahaja alasan lain pula untuk menangguh-nagguhkan pelaksanaan perang di jalan Allah???


Tiada ulasan:

Fajar Kebangkitan Islam Sudah Menjelma

Fajar Kebangkitan Islam Sudah Menjelma
"Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. (At-Taubah 41)

Artikelku Yang Popular